maanantai 29. syyskuuta 2014

Mattoja siellä, mattoja täällä

Kerroin muutama postaus sitten, että olen pahassa virkkoosissa, eli virkkausmaniassa, on ollut todella vaikea pysyä erossa koukuttelusta, onneksi muutama harrastus on alkanut ja se vähentänyt luonnollisesti virkkausaikaa. Tuli nimittäin ongelma, että tuotoksia syntyy mutta me ei tehdä niillä mitään. Mies jo ehdotteli, josko vaihtaisin kudematot vaikka kuusenkoriste lumihiutaleisiin, ähräämiseen menisi kauemmin ja tuotokset mahtuisi varastossa pienempän alaan.. ;)

Lähtökohdiltaan mä en osaa virkata. Kouluajoilta muistin kyllä ketju- ja piilosilmukan, mutta siihen jäi. En luovuttanut, koska ajattelin, että jos google on pullollaan immeisten virkattuja mattoja niin se ei voi olla mitään rakettitiedettä jos joka toinen pirkko sen handlaa.

Otin apuun ystäväni YouTuben josta voit opetella lähestulkoon mitä vain maan ja taivaan väliltä! Ja tadaa, mä osaan virkata ja auttavasti lukea ohjeita. Onhan se välillä aikamoista arvuuttelua mihin se silmukka kuuluikaan tehdä mutta tämä on ollut mulle kuin ristisanatehtävien täyttöä.. =)

Mun ihka ensimmäinen matto valmistui alkukesästä omasta päästä ympyrää tehden ja on tuollainen pikkupyörylä ja koristaa vessan lattiaa tällä hetkellä.
 
 
 
 
Sitten nälkä kasvoi syödessä ja tekaisin vähän alempana nähtävän harmaan "juhannusruusu"-maton. Se oli mun ensimmäinen pitsimatto ohjeen mukaan, klassikko juu.
 
Vahingossa silmiin osui enkku-sivusto ja siellä "Doily"-matto. Ohje oli enkuksi ja ei kun googlettelemaan mitä mikin lyhenne suomeksi vastaa. Ohje oli lisäksi äärimmäisen lyhennetty versio ja voin sanoa, että pinna oli palaa miljoona kertaa. Mutta se tunne kun sain sen valmiiksi!
 
Ja juu, tiedän, nää matot on kai niin "so old season", mutta en voi sille mitään, mun on pakko vaan ettiä uusia malleja ja kokeilla eri muotoja ja vaihtaa kaikki kodin matot näihin virkattuihin, tää on niin parasta rentoutusta!
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jos joku osaa vinkata minulle mistä löytyisi ohjetta minkä tahansa kuvioiselle pyöreälle jättimatolle (150-200cm) niin otan linkit ilolla vastaan!
 

31 kommenttia:

  1. Kiitos tuhannesti vinkistä, siis YouTube! Mulla ei tullu mieleenkään että sieltä voisi neuvoja hakea. Vannoin itselleni että opettelen tekemään maton/virkkaamaan kun äitiysloman aikana. Äitiysloma loppuu huomenna :) eikä mattoa vieläkään näy. Ehkä täytyy tehdä uusi deadline, jouluun mennessä kun kerroit niin hyvän neuvon. YouTubea pitää siis kokeilla. -Minna p.s aivan mahtavia mattoja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeile ihmeessä, mä olen opetellut sieltä vaikka ja mitä, mm. erikoisten hedelmien oikea oppisen kuorinnan jne!! =D sovittu, sulta valmistuu joulumatto! <3

      Poista
  2. Voi miten ihanat matot. Tykkään kummastakin väristä.

    VastaaPoista
  3. Oih, upeat! Aivan upea tuo keskimmäinen ja hienostihan sinä virkkaat! Käsiala näyttää hyvältä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noita muuten ei oltu höyrytetty enkä taida jaksaakkaan.. ;) Huomaan muuten, että mitä enempi virkkaa niin jälki paranee tai ainakin tasaantuu.. =D

      Poista
  4. Onpa kauniita mattoja! <3
    Itsekin olen haaveillut josko osaisin tuollaisen maton virkata, tosin vielä en ole hankkinut kuteita ym. tarvikkeita.. ;)
    Itse olen opetellut virkkaamisen saloja täältä: http://www.garnstudio.com/lang/fi/skole/index.php
    Tuolta DROPS Design-sivustolta löytyy aivan valtavasti eri virkkausmalleja mm. vaatteista joulukoristeisiin ja koreihin. :)
    Voi kyllä nyt täytyy taas käydä itsekin kurkkimassa oita sivuja, taisi virkkauskärpänen puraista. ;)

    Iloista alkanutta viikkoa sinulle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tuhannesti Emppu tuosta linkistä, tuolla vieraillessahan sitten tämä ilta/yö sitten vierähtääkin.. ;)

      Poista
  5. Nää on kyllä niin kauniita mattoja ja mitä sen väliä vaikka oliskin so last season jos omaa silmää miellyttää. Eikös käsityöt ole ajattomia ja aina arvossaan, minä ainakin aion virkata muutaman maton kunhan saan kuteet ostettua.

    VastaaPoista
  6. Mä erehdyin vuosi sitten katsomaan ohjeita Kangasaitan sivuilta. Tulostin muutamana ohjeen, ja pakkohan ne oli virkata. Oli kanssa läjä mattoja joille ei ollut paikkaa. No onneksi tuo nuoriso kelpuutti niitä omiin huoneisiinsa ja lopulta kaikille löytyi paikka :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin alan kohta punkemaan noita jokaiselle tutulle joululahjoiks!! =D

      Poista
  7. Upeita mattoja!! Aivan ihana tuo ruskea pitsimatto! Niinhän se on että harjoitus tekee mestarin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja huomaan, että koko ajan haluis aina vaan vähän vaikeamman ohjeen eli kyllä tällä on selkeä "ristisanatehtävä" vaikutus.. =D

      Poista
  8. Minullakin iskee virkkausinto aina nain syksyisin.
    Olen muutamana paivana leikkonut trikoovaatteita matonkuteiksi ja talla kertaa harmaa-valkoista mattoa ajattelin olohuoneeseen....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana väricombo sulla siellä tulossa, mun lempparivärit mintun kyljessä.. <3

      Poista
  9. Aivan ihania mattoja :) osaisinpa itsekin tehdä :) aurinkoista alkanutta viikkoa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä lupaan että sä osaat kun meet vaan tonne YouTubeen pitkien hermojen kanssa! <3

      Poista
  10. Upeita mattoja!
    Sä oot kyllä taitava! Mulla virkkaukset jää aina kesken, ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin mullakin on vieläkin yks 5v. sitten aloitettu mummoneliöpeitto kesken kun se oli niiiiin tylsää, jotain 40 jaksoin tehdä kunnes tajusin et ei hitto näitä tarttee jotain 150 ruutua...se on mulla edelleen kaapissa, mut langat oon jo myyny pois joten tokkopa koskaan valmistuukaan.. =D

      Poista
  11. Ihania mattoja!tiedän tuon tunteen kun virkuukoukku tarttuu sormiin...

    VastaaPoista
  12. VAU ei voi olla noin hienoja <3 Nyt ainakin osaat virkata :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kun oisit täällä niin oisin voinu tehä sulle yhden maton!! <3 Joo, asioilla on aina kääntöpuolet ja tässä tapauksessa vaan plussaa.. ;)

      Poista

Kommenttisi tekisi päivästäni aurinkoisen!